Τα τελευταία χρόνια η εφαρμογή δισκοφρένων και στα επαγγελματικά οχήματα επεκτείνεται συνεχώς και όλο και περισσότεροι κατασκευαστές χρησιμοποιούν δισκόφρενα.
Η συνηθισμένη τοποθέτηση εμπρός δίσκοι, πίσω ταμπούρα τώρα πια είναι ξεπερασμένη και τα νέα φορτηγά και λεωφορεία έχουν δισκόφρενα σε όλους τους άξονες. Η χρήση δισκοφρένων και δίσκων έχει πλεονεκτήματα από πλευράς ασφάλειας του οχήματος και οδηγού και των επιβατών.
Τα κύρια πλεονεκτήματα της εφαρμογής δίσκων είναι ότι οι δίσκοι έχουν μικρότερο βάρος από τα ταμπούρα, με αποτέλεσμα να μειώνεται το συνολικό φορτίο του οχήματος και ότι οι δίσκοι δεν διαστέλλονται όσο τα ταμπούρα και έτσι το φρενάρισμα είναι πάντα σταθερότερο και ασφαλέστερο. Επίσης στην βροχή ή σε δρόμους με νερά, οι δίσκοι δεν επηρεάζονται και δεν τραβούν μονόπατα όπως τα ταμπούρα.
Συγχρόνως όμως λόγω της μικρότερης επιφάνειας τριβής, η θερμοκρασία που αναπτύσσεται και στα δισκόφρενα και στους δίσκους είναι πολύ υψηλότερη και επομένως η τεχνολογία της κατασκευής των δισκοφρένων και η μεταλλουργία κατασκευής δίσκων έχουν μεγάλη σημασία.
Οι σύγχρονοι δίσκοι δεν είναι απλώς χυτοσίδηρος, όπως πριν από 20 χρόνια. Είναι κράματα χυτοχαλύβων με βανάδιο, τιτάνιο, άνθρακα, με υψηλή περιεκτικότητα και καθαρότητα και πρέπει να αντέχουν σε μεγάλες θερμοκρασίες που μερικές φορές σε μεγάλες κατηφόρες με συνεχή φρεναρίσματα μπορεί να φθάνουν και τους 1000 C.
Αν οι δίσκοι δεν έχουν τη δυνατότητα λόγω φθηνής κατασκευής να απορροφήσουν την θερμότητα αυτή, το αποτέλεσμα θα είναι το θερμικό σοκ με εμφάνιση ρηγματώσεων, φθορά και μείωση της αντοχής του δίσκου, φθορά των δισκοφρένων και ανασφάλεια στο φρενάρισμα.
Τα προβλήματα που συνήθως παρουσιάζονται στα δισκόφρενα και στους δίσκους είναι τα εξής:
- Σφύριγμα: Είναι γνωστό ότι το σφύριγμα δημιουργείται από ταλάντωση του συστήματος πέδησης. Μπορεί να έχουμε ελέγξει του δίσκους , να έχουμε αλλάξει δισκόφρενα, οι ρυθμίσεις να έχουν γίνει με τις οδηγίες του κατασκευαστή, και εν τούτοις όταν πατήσει ο οδηγός το φρένο, να αρχίσει ο ένας τροχός να σφυρίζει. Σε αυτή την περίπτωση έχει διαπιστωθεί ότι το σφύριγμα οφείλεται σε μια μικρή απόκλιση της συμμετρίας του δίσκου και της δαγκάνας του δισκοφρένου. Η ευθυγράμμιση του δίσκου με τη δαγκάνα είναι αρκετά δύσκολη, και η εύκολη λύση είναι η τοποθέτηση δισκοφρένων με αντικραδασμικές προσθήκες.
- Δόνηση: Όταν ο δίσκος έχει υπερθερμανθεί, η ανομοιομορφία του χυτού θα δημιουργήσει σημεία μικρών εξογκωμάτων στην επιφάνεια του δίσκου, που στις μεγάλες ταχύτητες θα γίνεται αισθητή μια δόνηση. Σε αυτή την περίπτωση οι δίσκοι θέλουν τορνίρισμα ή αντικατάσταση.
- Ταχεία φθορά δισκοφρένων: Αν σε ένα άξονα, τα δισκόφρενα φθείρονται γρήγορα, ιδίως όταν είναι εμπρός δίσκοι και πίσω ταμπούρα, τότε η βαλβίδα ισοκατανομής χρειάζεται έλεγχο και ρύθμιση. Ο ρόλος της βαλβίδας ισοκατανομής είναι να δίνει τέτοιες πιέσεις στον εμπρόσθιο και στον οπίσθιο άξονα ώστε η επαφή των δισκοφρένων στους δίσκους (που χρειάζονται πάντα μικρότερη πίεση), να γίνεται ταυτόχρονα με το πάτημα των σιαγώνων στα ταμπούρα. Το ελάχιστο επιτρεπόμενο πάχος του υλικού θερμουίτ των δισκοφρένων είναι 2 χιλιοστά, αν και τα περισσότερα δισκόφρενα τώρα, έχουν καλώδια για ένδειξη της φθοράς, στον οδηγό.
- Μονόπλευρη φθορά του δίσκου: Όταν ένα δισκόφρενο φθείρεται γρηγορότερα από το άλλο στον ίδιο τροχό, αυτό οφείλεται στην καθυστέρηση επιστροφής του εμβόλου στη δαγκάνα, από πιθανή παλαιότητα και σκλήρυνση των ελαστικών τσιμουχών, που κολλούν. Οι δαγκάνες πρέπει να ελέγχονται σε κάθε αλλαγή δισκοφρένων και να επισκευάζονται κάθε 150.000 χιλιόμετρα ή κάθε τρία χρόνια το πολύ. Από έλλειψη συντήρησης στις δαγκάνες, πολλές φορές παρατηρείται γρήγορη φθορά στα δισκόφρενα και στους δίσκους που αποκτούν ένα ροζ χρώμα. Το ροζ χρώμα είναι χαρακτηριστικό της υπερθέρμανσης και στα δισκόφρενα και στους δίσκους και ένδειξη αντικατάστασης των δίσκων και των δισκοφρένων.
Προτείνονται οι ακόλουθες οδηγίες για καλύτερη απόδοση, οικονομία και ασφάλεια:
- Χρησιμοποιείτε πάντα δισκόφρενα γνωστών οίκων που να έχουν έγκριση του κατασκευαστή του οχήματος.
- Χρησιμοποιείτε πάντα δίσκους από τον ίδιο κατασκευαστή σε κάθε άξονα. Οι δίσκοι πρέπει να είναι ζεύγη για λόγους ομοιομορφίας υλικού και αποδόσεως. Ποτέ μην χρησιμοποιείται δίσκους διαφορετικής προέλευσης.
- Χρησιμοποιείτε πάντα δίσκους καλής ποιότητας, οι οποίοι κατασκευάζονται σε γνωστά εργοστάσια, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα.
- Ακολουθείτε πάντα τις οδηγίες του κατασκευαστή για την περίοδο αλλαγής λαδιών των δισκοφρένων και χρησιμοποιείται τα ενδεικνυόμενα ειδικά λάδια.
- Κάντε έλεγχο και γενική επισκευή στις δαγκάνες κάθε 150.000 χιλ. ή κάθε τρία χρόνια.
|